יום שישי, 26 באוגוסט 2022

ליפול ברשת: חברות בפייסבוק

 


סדרת הפוסטים "ליפול ברשת" נועדה לעזור לאנשים להגן על עצמם מפני תרמיות ברשת האינטרנט, תרמיות בדיגיטל ותרמיות טלפוניות

היא מכוונת במיוחד לאזרחים וותיקים.

הפוסט הקודם עסק בעסקה ללא מסמך באמצעות כרטיס אשראי

פוסט זה עוסק בתרמיות אפשריות על ידי "חברים" בפייסבוק. 

 

חברים בחיים וחברים ב-Facebook

 

חברים בחיים

גם חברים בחיים יכולים לרמות אתכם, אבל לכל הפחות אתם יודעים כמעט תמיד מי הם. 

יש להם שם. יש להם חזות. אופן דיבור. קרוב לוודאי גם כתובת מגורים שידועה לכם ומספר טלפון.  

יש גם מקרים של מתחזים. אנשים שגונבים תעודת זהות של אחר ומתחזים אליו. זה לא פשוט להתחזות. זה דורש תעוזה ותחכום. זה דורש גניבת מסמך מזהה. זה דורש החלפת תמונה. צריך לעשות את זה באופן מקצועי כדי שלא כל אחד יוכל לזהות את התרמית באופן מידי.

 

חברים ב-Facebook 

אין לכם דרך לדעת האם אדם שלא מוכר לכם אישית ומציע לכם חברות באינטרנט הוא מי שהוא מתיימר להיות. 

התמונה יכולה להיות תמונה של מישהו אחר. השם יכול להיות שם בדוי או שם של מישהו אחר. ארץ ועיר מגורים יכולים להיות ביבשת אחרת מהיבשת בה הוא גר. הוא יכול לכתוב שהוא נשוי כשאינו נשוי. הוא יכול לצרף תמונה של אשתו האהובה, שאינה אשתו והוא מצא את התמונה שלה. 

גבר יכול להתחזות לאישה. פדופילים בוגרים מתחזים לנערים וכיו"ב.  

מצד שני רשת ה-Facebook חושפת אתכם להרבה אנשים חיוביים, שעשויים להעשיר את חייכם. 
היא מאפשרת לחדש קשרים עם אנשים שנעלמו בעברכם הרחוק ויכולה לספק לכם מידע עדכני אמיתי למשל על פטירות, לידות וחתונות. אזרחים וותיקים עשויים לקבל סרטונים והודעות מנכדיהם.

הפיתרון אינו התנתקות מרשתות חברתיות או מקצועיות. הפיתרון הוא לדעת מה הם הסיכונים ולהיערך למניעת אירועי סיכון.

 

מה יכול לעשות מתחזה או מישהו מפוקפק שאתם לא מכירים?

 

נלך מהקל אל הכבד. 

ראשית, הוא יכול לאסוף מידע אמיתי עליכם. הוא יכול לעשות במידע הזה שימושים רבים לרעה. 

שנית, הוא יכול לנסות לבקש מכם כסף באמתלות שונות ומשונות.
הוצאת כספים מאנשים היא תופעה שכיחה. היא יותר שכיחה כאשר מדובר באזרחים ותיקים שכבר אינם במיטבם או קבוצות חלשות אחרות.

שלישית, הוא יכול להציע לכם פגישה אמיתית. 
היו כבר פגישות כאלה שהסתיימו ברצח או באונס. 


העוקץ הניגרי


שם נפוץ לתרמית כזו הוא העוקץ הניגרי. השם נבחר כנראה משום שהראשונים שהתחילו עוקץ כזה היו ניגרים, אבל מי שינסה לעקוץ אתכם אינו בהכרח ניגרי. גם אם הוא ניגרי, הוא עשוי להתחזות למנהל סניף בנק בסקוטלנד.

הוא יכול להציע לכם להעביר כסף לחשבון שלכם ולהתתחלק בו איתו. 

היו כבר כאלה שסיפרו לי שהם מנהלי סניף בנק ולקוח ערירי השאיר כסף ללא יורש. הם מציעים לי להתחלק בו איתם. כמובן, גם במקרה זה יבקשו את פרטי חשבון הבנק שלכם. 

היו נסיכים או בנים של שליטים מודחים ממדינה באפריקה, שצברו הון רב, אבל עלולים להחרים להם אותו. הם מבקשים את מספר חשבון הבנק שלכם ואת הפרטים הנוספים עליו על מנת להעביר אליכם את כספם למשמרת. על נדיבותכם תקבלו 10% או 20% מהסכום.

ברגע שהעוקץ יודע את פרטי חשבון הבנק שלכם אכן מועבר כסף. הכיוון הוא הפוך ממה שחשבתם: מהחשבון שלכם לחשבון שלו.



חברות בפייסבוק עם מישהו שאתם לא מכירים 


כפי שאמרנו בפיסקה קודמת, צריך להיזהר. אל תענו לכל בקשת חברות. יש מספר קריטריונים שעשויים לתמוך במענה חיובי לבקשת החברות.


חברים משותפים

כשלכם ולמבקש החברות חברים משותפים בכלל וחברים משותפים רבים בפרט, הסיכון נמוך יותר. באופן אישי אני נענה לרוב בקשות החברות של אנשים, שאינם מוכרים לי ויש להם חברים רבים משותפים איתי.

 

תחומי התעניינות משותפים

אנשים המתעניינים בתחום עניין מרכזי שלכם עשויים לרצות  להיות חברים שלכם בפייסבוק. 

לפעמים ירצו להיעזר בכם לקדם אג'נדה באותו תחום. לפעמים ירצו שתקראו מה שהם כותבים על הנושא. 

לפעמים ירצו למכור לכם פריטים המעניינים אנשים העוסקים באותו תחום או שירותים באותו תחום. 

לפעמים ירצו לצרף  אתכם לקבוצת עניין (Group) בפייסבוק.

דוגמאות לתחומים כאלה:

1. מקצוע זהה או דומה

במקרה שלי זה עשוי להיות כלכלת המשפחה או כלכלה בכלל, ברידג', ניהול סיכונים, מחשבים ומערכות מידע.

2. תחום התנדבות דומה

במקרה שלי התנדבות ב"הלל", התנדבות בעבר ב"עולים ביחד", התנדבות עם ניצולי שואה.

3. תחביב משותף

במקרה שלי זה עשוי להיות ברידג', שחמט, ריצה, כתיבה בויקיפדיה, טיולים ועוד.

יש לי חברים רבים ממדינות רבות שאני לא מכיר והמכנה המשותף הוא עיסוק במשחק הברידג'. אני נענה כמעט לכל בקשת חברות של מישהו או מישהי המשחק ברידג'. בלא מעט מקרים קל לי לזהות את התחום המשותף גם לפי מספר רב של חברים משותפים, שחלקם מוכרים לי היטב ועוסקים במשחק הברידג'.

4. קהילה משותפת

מגורים באותה שכונה, נוסטלגיה של אלה שגדלו באותה שכונה או באותה עיר וכיו"ב.

דוגמאות בהקשר שלי הן כותבי עבר ב"קפה דה מרקר" שנסגר ואנשים המתגוררים כמוני בשכונת בית הכרם בירושלים.

 

סימני אזהרה: עם מי לא להתחבר


אל תענו להצעת חברות בפייסבוק של אנשים לא מוכרים לכם בעלי אחד או יותר מהמאפיינים הבאים:

1. אין להם בכלל או אין להם כמעט חברים
 
2. אין פעילות ב-Feed שלהם
ה-Feed הוא דף שבו מופיעים פוסטים אחרונים שהם כתבו ב-Facebook והודעות אחרונות שהם קיבלו מחברים שלהם. 
 
3. כשתיכנסו ל"אודות" בפרופיל שמבקש חברות איתכם לא יהיו פרטים להצגה.
מדובר בפרטים כמו תחומי עיסוק, מקומות לימוד, מקום מגורים, סטטוס אישי ועוד.
חוסר זה כשלעצמו אינו בהכרח פוסל חברות. יש אנשים החרדים לפרטיותם ואינם מציינים פרטים כאלה, אבל כשזה בא ביחד עם מאפיינים מחשידים נוספים זו עילה לפסילת חברות.

4. פרופיל של בחורה צעירה בלבוש מינימלי בתנוחה מגרה.
זה במיוחד לא מתאים במקרה שאתם אזרחים וותיקים. גם אם אתם מחפשים קשר עם בחורה צעירה. קרוב לוודאי שמדובר בסוג של עוקץ או בשירותים מיניים בתשלום גבוה במיוחד. כמעט תמיד זה פרופיל מארץ אחרת. בדרך כלל ארץ רחוקה.
אין להוציא מכלל אפשרות שזו מישהי מעונינת להינשא למישהו במדינה מפותחת במצב כלכלי טוב. לא חשוב מי ובלבד שתבטיח לעצמה מזון ותנאי מחייה סבירים.


מותר לטעות ולהסכים לחברות בפייסבוק


גם אם טעיתם ונעניתם להזמנה לחברות בפייסבוק, לא נגרם נזק. חשוב לשים לב לאינטראקציות עם אותו חבר או חברה חדש/ה. 

דפוס מחשיד במיוחד הוא שמיד אחרי שנעניתם לבקשת חברות, אדם לא מוכר שואל לשלומכם ואחרי זה מציע לכם הצעות חשודות.

אני לא מדבר על בקשת חברות מצד אנשים שלא מוכרים לי, שמיד אחרי שנעניתי לבקשה, סיפרו לי שהם עוסקים בייעוץ כלכלי למשפחות וליחידים או בתחום משיק, והציעו לי שיתופי פעולה עסקיים. 

אני כן מדבר על דברים העלולים להיות דומים לעוקץ ניגרי.

בנוסף אל תמהרו לגלות לחברים חדשים לא מוכרים לכם יותר מדי פרטים על עצמכם.

דוגמאות לחברויות בהן נכשלתי בפייסבוק

 
בכירה במערכת הביטחון
מישהי מישראל הציעה לי חברות בפייסבוק. על פי הפרופיל שלה היא בכירה בתחום מערכות המידע בארגון ביטחוני חסוי במדינת ישראל.
היו לנו הרבה חברים משותפים מתחום ההיי-טק ומערכות המידע.
לא נדלקה נורת אזהרה מהמונח "ארגון ביטחוני חסוי". בעברי הרחוק כבר פנו אלי מארגונים כאלה, ללא פרטים מזהים של הארגון, לצורך ייעוץ בתחום המחשוב או לצורך החלפת מידע בתחום של תשתיות מערכות מידע (לא בתחום המערכות האפליקטיביות החסויות שלהם). 

טוב שיש חברים. חבר שלי בפייסבוק, המוכר לי אישית  מעבודה מול אותו לקוח בתחום המחשוב, ניהל מכללה לאבטחת מידע. חלק מהמרצים שם הם אנשים חזקים מאוד בתחום. 
אותו חבר פירסם פוסט אזהרה בפייסבוק, על פיו הפרופיל של הגברת מזויף. 
כנראה ניסיון של גורם עוין למדינת ישראל לדלות מידע. מבטיח לכם שאיתי לא היו לה אינטראקציות והיא לא דלתה ממני מידע רגיש כלשהו.

מנהל סניף בנק מקנדה
הפרופיל של האיש שביקש ממני חברות נראה טוב. היו כמה חברים משותפים. כמי שייעץ הרבה לבנקים בתחום המחשוב ומערכות המידע ראיתי פוטנציאל כלשהו לפרויקט ייעוץ לבנק שלו.

מיד התגלו דפוסי פעילות  מחשידים, כפי שתיארתי בתחילת חלק זה של הפוסט. זה הסתיים בהצעה להעביר כסף לחשבון שלי, שאותה דחיתי באופן שתקראו בהמשך.


 Unfriend 


כמו שאפשר להיענות לבקשת חברות או ליזום בקשת חברות בפייסבוק אפשר להפסיק חברות בפייסבוק. 

איך מבצעים הפסקת חברות בפייסבוק?

אתם נכנסים לפרופיל שלכם. 

כפי שתראו בתרשים 1 להלן.

תרשים 1: פרופיל שלי בפייסבוק

 

 

בתרשים 1 אתם יכולים לראות חלק מהמידע המופיע בפרופיל שלי.

הסיבה העיקרית שאתם רואים רק חלק היא, שאחרת האותיות בתרשים היו קטנות הרבה יותר.

אתם יכולים לראות שסיפקתי הרבה פרטים אמיתיים על עצמי. הפרטים שלא מופיעים מחוסר מקום כוללים גם את מצבי המשפחתי ועיר מגוריי. גם הפרט שיש לי 152 עוקבים. בשורה השנייה מלמעלה תוכלו לראות שיש לי כ-1,900 חברים בפיסבוק ותמונות ושמות של כמה מהם. 

בשורת התפריט תלחצו על Friends. זהו הפריט השלישי משמאל.

אחרי שתלחצו תקבלו את התפריט בתרשים 2.

 תרשים 2: תפריט Friends

 

בתרשים 2 אתם יכולים לראות חלק מתפריט החברים. התפריט קוצץ מצד ימין בגלל חוסר מקום בתצוגה בגודל אותיות קריא.

מתחת לתפריט מופיעים שמות ותמונות של חברים.

לענייננו חשוב רק החלק של Search בשורה בה כתוב בצד שמאל Friends.

בתוך תיבת ה-Search הקלידו את שם החבר שממנו אתם רוצים להיפרד לתמיד. 

לחצו על המילה Friend ואז ייפתח תחתה תפריט

העתקתי רק את חלק מהמסך, הכולל רק את התפריט שנפתח. גם הפעם החלקיות נובעת מקושי הצגה בגודל גדול יותר של אותיות בבלוג. החלק המועתק מופיע בתרשים 3. במקרה זה אין צורך שהחלק המועתק יכלול פרטים מזהים של אחד החברים שלי בפייסבוק. כרגע אין לי חברים הראויים לניתוק חברות.

תרשים 3: תפריט החלטה על המשך חברות

 

כל מה שנדרש זה למקם את העכבר על Unfriend וללחוץ.

 

 

 

 


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה