יום שני, 14 ביוני 2021

חילופי השלטון במדינת ישראל מזווית של ניהול סיכונים

 

בנימין נתניהו, מקור התמונה: ויקיפדיה

אתמול (13 ביוני 2021) הוקמה ממשלה חדשה במדינת ישראל. לראשונה ב-12 השנים האחרונות לא עומד בראשה מר בנימין נתניהו. בנימין נתניהו ומפלגתו, הליכוד, עברו לאופוזיציה.

בפוסט זה אנסה לבחון את חילופי השלטון מזווית של ניהול סיכונים. 


ניהול סיכונים על "קצה המזלג"


בבלוגים שלי "Risk and Crisis" ו"לכלכל בתבונה" כתבתי לא מעט פוסטים בנושא ניהול סיכונים. בפסקה זו אתמצת את עיקרי הדברים כרקע להמשך הפוסט. לאחר שמוגדרת מסגרת (Framework) לניהול סיכונים מתבצע תהליך ניהול סיכונים.  

בתהליך מזוהים סיכונים, מנותחים סיכונים ונעשית הערכה של רמת הסיכון. ההערכה נעשית על מנת לקבוע תוכנית לטיפול בסיכונים.

בסיום הערכת הסיכונים נעשית הפרדה בין סיכונים ברמה חריגה לבין יתר הסיכונים. 

הסיכונים החריגים מוגדרים כמשברים פוטנציאליים או באנגלית כ-Crisis. 

משברים עשויים להיות ברמת הפרט, ברמת משפחה, ברמת קהילה או חברה וברמה לאומית או עולמית. 

דוגמאות למשברים ברמה לאומית ו/או עולמית: מגפה, רעידת אדמה, התפרצות הר געש, מלחמה, טרור, משבר כלכלי

כל אחת מהדוגמאות עלולה להיות סיכון ועלולה להיות סיכון ברמת חומרה גבוהה ההופכת אותה למשבר.

תהליך ניהול משברים עשוי להיות שונה מתהליך ניהול סיכונים. הבדל מהותי הוא בהכרח להיערך מידית למקרה של משבר בעוד שסיכונים מטופלים, אם בכלל, על פי סדרי עדיפויות

טיפול בסיכונים ובמשברים

האמצעים לטיפול במשברים או סיכונים נקראים בשפה מקצועית Controls. 

ניתן ליישם סוגים שונים של Controls

1. Controls המנסים למנוע או להקטין את ההסתברות של התרחשות אירוע סיכון, למשל: אבטחת נתונים במערכות מחשוב, המגנה מפני התקפות Cyber

2. Controls שתכליתם הקטנת הנזקים שייגרמו מאירוע סיכון עתידי. למשל: התראות מפני רעידת אדמה צפויה או עמידה בתקני בנייה באזורים הצפויים לרעידות אדמה קשות.

3. Controls שתכליתם התמודדות לאחר אירוע סיכון או אירוע אסון במטרה לצמצם את הנזק, למשל: חילוץ נפגעים או שירותי בריאות ראויים לטיפול בנפגעים.

כאשר מיישמים Controls אין וודאות שהם יבצעו את מה שמצפים שיעשו ולכן במקרים רבים מדובר בתהליך איטרטיבי.


המשך כהונתו של נתניהו: סיכון?


לדעתי, המשך כהונתו של מר נתניהו בתפקיד ראש ממשלה אינו סיכון. הוא משבר

משתנים עיקריים המסבירים מדוע מדובר במשבר חמור:

1. כהונה של ראש ממשלה שהוגשו נגדו כתבי אישום פליליים חמורים.

העיסוק של ראש ממשלה בכתבי אישום נגדו פוגע ביכולתו לתפקד. 
באופן טבעי משאבים אישיים מופנים לתהליך הפלילי במקום להיות מופנים לביצוע תפקידו. 
 
2. שאיפה לכהונה בתפקיד ללא הגבלת זמן
מר נתניהו לא הסתיר את שאיפתו להמשיך בתפקידו עוד שנים רבות. להזכירכם, מדובר בראש ממשלה שכיהן זמן רב יותר מכל קודמיו. 
שאיפה כזו עלולה לפגוע בתפקוד לדחוק הצידה אנשים ראויים השואפים אף הם לכהן בתפקיד זה ולקדם אנשים ראויים פחות שאינם מהווים איום כזה. 
אף מילה על הכשרת יורש פוטנציאלי בתוך המפלגה.  

3. עירוב שיקולים אישיים בקבלת החלטות
השילוב של כתבי אישום פליליים ורצון יוצא דופן להמשיך לכהן בתפקיד ראש ממשלה, הביא לקבלת החלטות שהשיקול האישי קיבל בהן משקל גבוה מדי. 
הפגיעה המתמשכת במערכת אכיפת החוק ובאנשים בולטים בה היא דוגמה לכך. כך למשל, אמירה שצריך לחקור את החוקרים היא חצייה של קו אדום גם לו היה מדובר בראש ממשלה, שאין נגדו כתבי אישום. 

4. פילוג ושיסוי בין חלקי אוכלוסייה
נעשה שימוש גם באמצעי זה על מנת להגדיל את ההסתברות להמשך כהונתו בתפקיד. 
הפוגרומים הקשים של ערבים ביהודים ושל יהודים בערבים במהלך המבצע האחרון הם המחשה לאן התדרדרנו.

5. שחיתות
כמעט בכל שלטון יש שחיתות. שלטון מתמשך הוא פוטנציאל לשחיתות גדולה. ההתרשמות היא שהשחיתות במדינת ישראל גדולה ממה שהייתה. זו אינה תחושה סובייקטיבית שלי. ישראל מדורגת נמוך במדד השחיתות העולמי.
 

הממשלה החדשה


מזווית של ניהול משברים הממשלה החדשה היא Control מפני המשבר החמור של המשך נזקי שלטון נתניהו. 

מספסלי האופוזיציה, מר נתניהו לא יכול להזיק באותה מידה שהזיק בשנים האחרונות.


אופטימיות זהירה


כפי שציינתי בפסקה קודמת Controls אינם ערובה להצלחה מלאה במניעת אירוע סיכון. 

גם ה-Control של חילופי שלטון לא בהכרח ימנע את האיום של נזקי שלטון נתניהו. 

מזווית של ניהול סיכונים יש אופטימיות זהירה, שתם עידן נתניהו בראשות הממשלה. 


לא הסיכון היחיד


כפי שלמדנו בפסקה התאורטית על ניהול סיכונים בתחילת פוסט זה, יש מגוון רחב של סיכונים. המשך שלטונו של מר נתניהו אינו הסיכון היחיד. 

צריך לטפל גם במגוון רחב של סיכונים אחרים. זה לא קל ולא פשוט. 

למדנו בניהול סיכונים ובניהול משברים, שצריך לפעול ביחד על מנת להתמודד עם סיכונים ומשברים

בספר "אמנות הזוגיות" של דריה מעוז, עמי שקד ועמירם רביב, נוגעים בסיכונים ובסיכויים בזוגיות. כל צד נדרש לראות את זווית הראייה של הצד השני בזוגיות ולפעמים גם לוותר. 

האתגר של ראשי המערכת הפוליטית החדשים הוא דומה אבל קשה יותר ומורכב יותר מאתגר של זוגיות. 

זה לא רק אתגר שלהם. זה אתגר של כולנו.



 








אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה