יום שבת, 26 ביוני 2021

חילופי השלטון בישראל מזווית של ניהול סיכונים - חלק 2: ה-Control הראשון שצריך ליישם

 


בפוסט הקודם בנושא זה: הסברתי, שהמשך כהונה של מר בנימין נתניהו כראש ממשלת ישראל פירושו משבר. משבר הוא סיכון או אוסף סיכונים חמור או חמורים במיוחד.

משברים צריך לנהל. אחד האמצעים לטיפול במשבר עתידי הוא יישום Controls

אחד מסוגי ה-Controls הם Controls, שתכליתם מניעת אירוע משבר או אסון. 

לסוג זה משתייך ה-Control בו עוסק פוסט זה. 

 

חקיקה מתבקשת

 

ה-Control עליו אני מדבר הוא חקיקה. על הכנסת הנוכחית לחוקק מוקדם ככל שניתן חוק, שימנע כהונה  בתפקיד ראש ממשלה של אדם, שיש נגדו כתב אישום פלילי.  

חוק כזה ימנע אירוע משבר של כהונה נוספת של בנימין נתניהו כראש ממשלה. 

ברמה הטכנית יש שתי חלופות לחקיקה כזו. איני משפטן ואיני מומחה לחקיקה. כך שאיני מציע באיזה משתי החלופות כדאי לבחור.

 

חלופה 1: תיקון החוק הקיים

על פי החוק הקיים אדם אינו יכול לכהן כשר בממשלה אם יש נגדו כתב אישום פלילי. כל מה שצריך זה להכיל את החוק גם על ראש ממשלה. 

 

חלופה 2: חוק ייעודי לראש ממשלה 

על פי חוק כזה אדם שיש נגדו כתב אישום פלילי לא יוכל להציג מועמדות לתפקיד ראש ממשלה. 

אם ייבחר לתפקיד אדם ובמהלך כהונתו יוחלט להגיש נגדו כתב אישום פלילי, תופסק כהונתו. 

 

ההיגיון שמאחורי חקיקה כזו

 

אף לא אחד האמין שאנשים כמו דוד בן-גוריון, לוי אשכול, מנחם בגין, יצחק שמיר וראשי ממשלה אחרים יהיו במצב של הגשת כתב אישום נגדם בעבירות כגון שוחד או מרמה או הפרת אימונים. 

לעומת זאת היו כאלה שחשבו שיהיו שרים שינהגו כך. כל מי שמכיר את ההיסטוריה הפרלמנטרית של מדינת ישראל יכול להעלות דוגמאות קונקרטיות כאלה. 

לימים השתנה המצב. ראש הממשלה אהוד אולמרט הורשע בבית משפט. נשיא המדינה משה קצב הורשע בעבירות חמורות. שניהם נשלחו לכלא. 

צריך היה לחשוב שגם ראשי ממשלה ונשיאים עלולים להיות חשודים בפלילים ולהתאים את החוק למצב החדש.

היה צריך לעשות זאת עוד לפני שמר נתניהו נחשד בביצוע עבירות פליליות.


האם מדובר בחוק אישי?


זה שחוק כזה מהווה Control מפני מה רבים חושבים כסיכון או כאסון לא הופך חוק כזה לחוק אישי. 

ההיסטוריה תימשך גם אחרי בנימין נתניהו ואין ערובה שלא יהיו חשודים אחרים בפלילים, שירצו לכהן בתפקיד ראש ממשלה.


הערה מזווית של ניהול משברים


כהונתיו האחרונות והקצרות בארבע מערכות הבחירות האחרונות של מר נתניהו בתפקיד ראש ממשלה, זמני או קבוע, מתוארות על ידי רבים כמשבר. 

כפי שאתם רואים בתרשים בתחילת הפוסט, שלב ה-Adaptation הוא הפקת לקחים והיערכות לאירועי משבר עתידיים מאותו סוג. 

בפוסט שכתבתי על שלב זה התתיחסתי לשלוש רמות:

1. רמה טריוויאלית 
היערכות למשבר עתידי זהה, בהקשר זה בחירה נוספת של מר נתניהו לתפקיד ראש ממשלה.

2. הכללה למקרים דומים
בהקשר הנוכחי כהונה של ראש ממשלה אחר שיש נגדו כתבי אישום פליליים.

3. הכללה גורפת יותר
בהקשר הנוכחי כהונה של בעל תפקיד רם אחר, למשל: נשיא המדינה, נשיא בית המשפט העליון ומבקר המדינה.




 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה