יום שישי, 9 ביולי 2021

נפטר ראשון בגל הקורונה החדש בישראל

 

מקור התמונה: ויקיפדיה

לפני כשלושה שבועות כתבתי פוסט שכותרתו: הקורונה חוזרת?. ציינתי בו, שבפוסטים בבלוג זה ובבלוג "לכלכל בתבונה", מעולם לא הוכרז על סופה של הקורונה. 

מאז אותו פוסט כבר קיימת חובת עטיית מסכת מגן במקומות סגורים. 

חובה קיימת. ציות לחובה? לא ממש. 

בלא מעט מקרים אני מקיים פגישות ליווי בכלכלת המשפחה בבית קפה בקניון מלחה הסמוך למקום מגוריי. 
ביום רביעי (7.7) קיימתי פגישה כזו. חבשתי מסכה. מהר מאוד הבחנתי, שמרבית באי הקניון לא נהגו כמוני: הם לא חבשו מסכה. 

למחרת שמעתי בגלי צה"ל שיחה עם, ד"ר מיכאל הלברטל, מנכ"ל בית החולים רמב"ם, לאחר שבבית חולים זה נפטר החולה הראשון בקורונה בגל הנוכחי. 

נדמה לי שדבריו, הציגו היטב את הסיכונים הנוכחיים לבני אדם בהקשר של קורונה במדינת ישראל.

 

חוסנתי נגד קורונה. האם אני מוגן?

מצבך אולי טוב יותר בהשוואה למי שלא חוסן אבל אינך מוגן ב-100%

האדם שנפטר ואשתו חוסנו נגד קורונה. הם שיחקו עם נכדתם וזה הסתיים באשפוז של שניהם בבית חולים. 

גם מחוסנים עלולים להידבק.


פרמטרים המגדילים סיכון להידבק ולחלות


1. "הזן ההודי" של הנגיף 
גם נגד זנים אחרים החיסון אינו מגן ב-100% אבל אחוז ההגנה מפני "הזן ההודי" נמוך באופן משמעותי.

2. גיל המחוסן
אנשים בגיל מבוגר  יותר (אזרחים וותיקים) עמידים פחות, גם אם חוסנו. 
אני תוהה האם מדובר במשתנה מתווך? אנשים שמצב בריאותם פחות טוב חשופים יותר להידבקות. קיים מתאם חיוובי בין גיל לבין מצב בריאות פחות טוב.

3. הזמן מקבלת החיסון
ככל שגדל משך הזמן מהחיסון עלולה לעלות ההסתברות לחלות.

4. מחלות אחרות
כפי שצויין בנקודה 2 לעיל, מי שחולה במחלות אחרות עלול להידבק יותר או לחלות באופן קשה יותר.


ההמלצה של מנכ"ל בית החולים רמב"ם

 

השתמשו במסכות במקומות שבהם יש חובת חבישת מסכה. 

שימו לב, שלדעתו, בתקופה קודמת בה כמעט לא היו נדבקים בישראל, זה היה הגיוני לא לחייב חבישת מסכות. 

כפי שכבר ציינתי, כל ניהול סיכונים הוא דינאמי. מה שאומר ד"ר הלברטל מתאים לתאוריה הכללית של ניהול סיכונים.

שימו לב שהעיקרון של הדינאמיות של סיכונים לא בהכרח יפחית בעתיד את הסיכון. כך למשל, זן חדש ועמיד יותר נגד חיסונים עלול דווקא להגדיל את הסיכון. 


המלצה נוספת שלי

 

כפי שקראתם בתחילת הפוסט, אני כמובן מסכים לגמרי עם ד"ר הלברטל. לא חבשתי מסכה בקניון רק בגלל החובה לחבוש מסכה. עשיתי זאת גם משום שחשבתי שזה עשוי להפחית את הסיכוי שלי להידבק ולחלות. 
אני אמנם מחוסן אבל כבר לא כך כך צעיר

ההמלצה הנוספת שלי מחזירה אותנו לפוסטים שכתבתי עוד בתחילת מגפת הקורונה: שמירה על ריחוק חברתי היא אמצעי יעיל להימנעות מהידבקות. 

אני מודע לזה שלא תמיד זה אפשרי אבל כשזה אפשרי כדאי לעשות זאת.




 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה