יום שבת, 24 ביולי 2021

סיכוני קורונה בגל הרביעי: סיכונים בריאותיים לאזרחים ותיקים

 

מקור התמונה: ויקיפדיה

הרצאות על ניהול סיכונים מתחילים עם דוגמה פשוטה. מישהו שכתב ספר על הנושא הביא דוגמה של סיכונים בקניות במרכול. 

הדוגמה שאני בחרתי להתחיל בה היא חציית כביש. מהר מאוד מתברר, שזה יותר מורכב ממה שחושבים.  

מספר הסיכונים גדול יותר ממה שאנחנו מזהים מיד באופן אינטואיטיבי, רמת הסיכון תלויה בלא מעט גורמים. אחד הגורמים הוא המאפיינים של חוצה הכביש.  

הסיכון של ילד קטן, נכה או אזרח ותיק גדול יותר מאשר הסיכון של אדם בריא בשנות ה-20 של חייו. אלה שרמת הסיכון שלהם גבוהה יותר צריכים להיזהר יותר.

 

מה שנכון ביחס לחציית כביש נכון גם בהקשר של הידבקות בקורונה:

הסיכון של אזרח ותיק בגל הרביעי של הקורונה  גדול יותר מאשר הסיכון של אחרים.

פוסט זה עוסק בניהול סיכוני הידבקות והדבקה בקורונה בגל הרביעי.

 

מאפייני הגל הרביעי


1. בישראל תחלואה פחות קשה

פחות מתים. פחות מאושפזים במצב קשה.

 

2. בעולם תחלואה רבה וקשה 


3. תחלואה קשה במיוחד במדינות צפופות ופחות מפותחות

מהניסיון של השפעת הספרדית יודעים שקשה לאמוד בדיוק את מספר המתים ממגפה. על פי הויקיפדיה העברית, מתו ממנה בין 20 מיליון ל-50 מיליון איש. 

במדינות צפופות ופחות מפותחות הדיווחים עלולים להיות מוטים בהרבה כלפי מטה. לאחרונה קראתי שמספר המתים מקורונה בהודו הוא בערך פי 10 מהדיווחים הרשמיים.

כמי שראה סרט על הבחירות באזורים נידחים בהודו, שאין בינם לבין דמוקרטיה דבר, אני מבין את קשיי הדיווח. 

כשמדובר באירן או בתימן, ברור שהדיווחים של השלטונות על מספר החולים הקשה ועל מספר הנפטרים מוטים בכוונה באופן קיצוני כלפי מטה.

במדינות עניות ופחות מפותחות אין תשתיות בריאות ראויות (צוותי רפואה ובתי חולים), אין כמעט חיסונים ומרבית האוכלוסייה ענייה מדי מכדי להתאשפז או מכדי לצרוך שירותים רפואיים ראויים.


אזרחים מעל גיל 60 בישראל 

 

1. אחוז הנפטרים בגילאים האלה בישראל גבוה יחסית לאחוז הנפטרים בגילים אחרים. 

2. גם אחוז החולים קשה.

3. חלק גדול מאלה שנפטרים או חולים קשה חוסנו נגד קורונה.

ההסברים לתופעה הזו הם:

א. החיסון אינו מגן ב-100% מפני מחלה קשה.
הוא מגן ביותר מ-90%.

ב. האפקטיביות של החיסון קטנה עם הזמן
הסיכון של ירידה באפקטיביות החיסון לאורך זמן הועלה כבר בגלים הקודמים, מתברר כממשי. יש מחשבה על חיסון שלישי לחלק מהאוכלוסייה של אזרחים ותיקים.

ג. קצב הירידה באפקטיביות לאורך זמן מהיר יותר באוכלוסייה המבוגרת.

ד. הזנים החדשים של הנגיף מדביקים יותר ואולי גם עמידים יותר לחיסון. 

ניהול סיכוני קורונה


לא שכחנו שיש משבר קורונה, הכולל מספר רב של סיכונים, שיש ביניהם קורלציה ואולי אפילו תלויות. 

כל אחד צריך לנהל אל הסיכונים האישיים שלו. זה ששכיחות תחלואה קשה בגילים מסוימים נמוכה יותר לא מנחמת את אלה שיחלו בה באופן קשה או חס וחלילה ילכו לעולמם. 
ברור לגמרי שאזרחים ותיקים חייבים להיזהר יותר. 

פגישת ליווי כלכלי, שקיימתי בקניון מלחה בירושלים, אחרי שהוחזרה חובת חבישת מסכות, הבהירה לי שחלקים גדולים באוכלוסייה לא הפנימו את מה שכתבתי בתחילת פסקה זו. 
הייתי אחד מהמעטים שחבשו מסכה. 

ההתנהלות האישית שלי


כידוע לקוראי הבלוגים שלי הגעתי לגיל 70. אני מנסה ליישם במציאות ניהול סיכונים המתאים לגילי.

הימנעות ככל שניתן ממקומות צפופים

כבר בגל הראשון הבנתי ששמירה על ריחוק חברתי היא אמצעי יעיל להימנעות מהדבקה.

חבישת מסכה

במקומות בהם נדרשת חבישת מסכה אני חובש מסכה. 

לא משתמש בתחבורה ציבורית

אני נוסע במכונית פרטית ובהרבה מקרים הולך ברגל מרחקים של כמה קילומטרים. היות שאני ממילא הולך ברגל כחמישה ימים בשבוע (ביומיים נוספים אני רץ), לפעמים ההליכה ברגל מוחלפת בהליכה על מנת להגיע למקום אליו אני צריך להגיע. 
אני נוסע חלק מהדרך למקום בו קל ופשוט לחנות ומשם ממשיך ברגל.

לא חושב על טיסה לחו"ל

בעבר הייתי טס בערך אחת לשנה לטיול בחו"ל. הטיול שהסתים ממש בתחילת הקורונה היה לפטגוניה.
שנה לפני כן טסתי לאתיופיה.
 
שדה התעופה בן גוריון הוא מדגרת הקורונה המובילה במדינת ישראל של הגל הרביעי. 
אם אני לא נוסע בתחבורה ציבורית, קל וחומר שאיני טס לחו"ל. 

הבעיות בטיסה לחו"ל:
 
1. צריך לבצע בדיקות קורונה רבות.
יש לזה עלות בזמן ובכסף. 
 
2. צריך להיות בבידוד עד לקבלת התוצאות.
 
3. חשש לביטולי טיסות ולאובדן כסף שמשלמים מראש.
 
4. חשש לאיחור לטיסה בגלל התעכבות בדיקות קורונה.
דיווחים של מישהו שאני מכיר ונסע לנסיעצ עבודה בארצות הברית, גילו בעיה בביצוע בדיקת קורונה לפני עלייה למטוס. לאחד הנוסעים זה לא היה רחוק מאיחור בעלייה במטוס. 

5. אם חס וחלילה נדבקים, לא הייתי רוצה להיות במדינה ששירותי הרפואה שלה אינם מספיק טובים. 
המשמעות היא שאם אבחר לטוס לחו"ל איני רואה מניעה לטוס לניו זילנד, אוסטרליה או איסלנד. 
לא אטוס למדינות כמו אתיופיה או מדגסקר או אינדונזיה.

לסיכום את הנסיעה לחו"ל אני משאיר לאלה שחייבים לטוס מסיבות של עבודה או נסיבות משפחתיות מורכבות.


 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה