יום שישי, 14 בינואר 2022

סיכוני קורונה מזן האומיקרון: טווח קצר וטווח ארוך

 

מקור התמונה: ויקיפדיה

בפוסט סיכוני קורונה: פוסט אישי, תיארתי כיצד נדבקתי בקורונה מזן האומיקרון, למרות שנקטתי באמצעים יותר מסבירים על מנת להימנע מהסיכון הזה. 

בפוסט זה אנסה לנתח את ההשלכות של הידבקות בקורונה מזן האומיקרון. ברמה כללית וברמה האישית שלי.
להזכירכם, אני בן 70 ולכן נמצא בקבוצת סיכון.

את ההשלכות ניתן לחלק לשני סוגים: טווח קצר וטווח ארוך.


השלכות לטווח קצר


ישנן טענות כאילו זן האומיקרון אלים פחות מזני האלפא והדלתא. אין לי מומחיות בתחום הזה, אבל אני מבין משהו בסטטיסטיקה: אין מדובר בהסתברות לחומרת מחלה, אלא בהסתברות מותנית לחומרת המחלה

בלשון עממית, אין דומה המצב בו היו גלים קודמים של קורונה, ללא חיסונים או עם פחות חיסונים, למצב הנוכחי בו יש יותר מחוסנים ולכן קשה להסיק מסקנות ביחס לאלימות הזן. 

 

מחוסנים

על פי מה שאומרים מומחים, מי שחוסן נגד קורונה, כולל חיסון בבוסטר, אולי יידבק, אבל בהסתברות גבוהה חומרת המחלה שלו תהיה קלה. 

זהו בדיוק מה שחוויתי כמחוסן שלוש פעמים (לא הספקתי להתחסן בחיסון הרביעי משום שקיבלתי תשובה חיובית לבדיקת PCR יום לפני מועד החיסון): קצת נזלת, מעט שיעולים וכמה התכווציות שרירים ברגליים. 

אני לא לגמרי בטוח שזה בגלל הקורונה. הייתי מצונן מעט עוד קודם. 

עד לתחילת הבידוד,רצתי הרבה והלכתי הרבה ברגל. בנוסף טיפסתי מספר רב של פעמים במדרגות לדירה ששכרתי בקומה שלישית. בהחלט ייתכן שהתכווצויות השרירים נבעו מהפעילות ולא מהמחלה.

לסיכום אישי, אין השלכות של הקורונה בטווח קצר

ביום שני אני צפוי לסיים את הבידוד באישורה של רופאת המשפחה שלי.

נדמה לי שמה שקורה לי נכון לגבי מרבית המחוסנים. 

 

לא מחוסנים

מה שכתבתי לעיל אינו נכון לגבי לא מחוסנים בקבוצות סיכון. נתקלתי בנתון על פיו 25% מהלא מחוסנים מעל לגיל 60, שנדבקו בקורונה, מגיעים לאשפוז בבתי חולים. איני יודע האם הנתון מדויק, אבל יש הסכמה גורפת בין המומחים שהסיכון של לא מחוסנים, הנמצאים בקבוצת סיכון, גדול הרבה יותר מהסיכון של מחוסנים. 

בטווח הקצר זה עלול להסתיים רע.


השלכות לטווח ארוך


יש בעיה קשה בחיזוי העתיד. הטיב לבטא את זה הפיזיקאי הדני חתן פרס נובל, נילס בוהר: "ניבוי הוא מסובך מאוד, במיוחד בנוגע לעתיד." 

באופן ספציפי, גם טובי המומחים לא יכולים לחזות אירועים לטווח זמן ארוך כשטרם עבר טווח זמן ארוך. 

האם מי שחלה עלול ללקות ב-Long Covid? האם שריר הלב עלול להיפגע ועלול להיגרם נזק, אולי אפילו נזק בלתי הפיך, בזמן פעילות ספורטיבית? 

אחוז מסוים מהחולים בזנים קודמים של קורונה לקו בתופעות אלו ובדברים אחרים.

נתקלתי בטענה שלמחוסנים זה קורה בהסתברות יותר נמוכה.

נתקלתי בטענה שמחקר הראה כי מחלה בזן האומיקרון עלולה להביא להיווצרות קרישי דם בעתיד. איני יודע האם מדובר במחקר שעבר ביקורת עמיתים ונעשה באופן נאות מבחינה מתודולוגית. 

גם אני באופן אישי לא יכול להניח בוודאות, שלא נגרם לי נזק, שיביא או יגדיל את ההסתברות של בעיה בריאותית בעתיד.

 

השורה התחתונה


עשו את המקסימום על מנת להימנע מהידבקות בקורונה: התחסנו, שמרו על ריחוק חברתי (ככל שזה ניתן) השתמשו במסיכות והימנעו ממקומות צפופים.






אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה