יום שני, 17 באוקטובר 2022

הטייס כגורם סיכון

 


בכל טיסה יש סיכונים. סיכון ברמה גבוהה במיוחד הוא התרסקות מטוס או מצב הקרוב להתרסקות. 

יש גם סיכונים אחרים, למשל נחיתה לא מוצלחת של המטוס, חטיפת מטוס על ידי טרוריסטים ועוד. 

גורמי סיכון מהותיים להתרסקות מטוס, רשימה לא ממצה, הם: טעות אנוש במהלך הטיסה, בעיה טכנית, תנאי מזג אוויר והיתקלות בעצם אחר, למשל: ציפור.  

פוסט זה ייגע על  קצה המזלג בטעות אנוש. הוא יתמקד בטעויות אנוש של טייסים בהיבטים תרבותיים ומגדריים.


מדוע מטוסים דרום קוריאנים התרסקו יותר מאשר אחרים?


באחד מהספרים של מלקולם גלדוול קראתי על שיעור התרסקויות גבוה במיוחד של מטוסים דרום קוריאנים, אחרי מלחמת קוריאה. 

חברת התעופה הקוריאנית שכרה מומחים אמריקאים שינסו לזהות מדוע זה קורה? השלב הבא היה הכשרה מתאימה של הטייסים הקוריאנים.

נמצא שהסיבה להתרסקויות השכיחות יותר במטוסים המוטסים על ידי טייסים קוריאנים היא סיבה תרבותית. 

בתרבות הקוריאנית של אותה תקופה מי שפחות בכיר לא חלק על החלטות של בכיר ממנו. הוא פשוט ביצע את מה שהחליט הבכיר ממנו. 

זה קרה גם כשטייס משנה זיהה גורמי סיכון להתרסקןת והטייס הראשי טעה או שלא היה ער לכל המידע. 

טייסי משנה בתרבויות אחרות מיהרו להתריע במצבים כאלה, ובלא מעט מקרים הטייס הראשי או טייס המשנה תיקן את הטעות בעוד מועד.

לאחר שזוהה מקור הבעיה ושונתה גישת טייסי המשנה ירד שיעור התרסקויות מטוסים דרום קוריאנים. 


מדוע חברות תעופה הודיות מדורגות עם סיכון נמוך יחסית?


המקור שלי הוא מאמר של רג'יני סקסנה מבלומברג, שהופיע בדה מרקר ב-10.4.2022 בתרגום עברי. כותרת המאמר: איך זה שדווקא בהודו יש הכי הרבה טייסות? 

דירוג הבטיחות של חברות תעופה ההודיות גבוה מדירוג הבטיחות של חברות התעופה בחלק מהמדינות המפותחות.

על פי המאמר, 12.4% מכלל הטייסים בהודו הן טייסות. זהו שיעור גבוה מאשר בארצות אחרות. לצורך השוואה בארצות הברית 5.5% מהטייסים הן טייסות ובבריטניה 4.7%. 

מחקרים הראו ששיעור התרסקויות של מטוסים המוטסים על ידי טייסות נמוך בהרבה משיעור ההתרסקויות של מטוסים המוטסים על ידי טייסים גברים. 

השיעור הגבוה של טייסות הודיות תורם להקטנת הסיכון להתרסקות. 

כמובן, שיש גורמים נוספים המשפיעים על שיעור ההתרסקויות. 


סיכונים ומגדר


בפוסט מתחילת שנת 2021 בבלוג זה עסקתי בהבדלים מגדריים בניהול סיכונים

בספרו של ד"ר גדעון בן-נון, מנכ"ל אג'יו, "הסיכון שומר הראש שלנו" צוטטו מחקרים המראים שנשים נוטות לקחת פחות סיכונים מגברים. 
הספר עוסק בניהול סיכונים בכלל ומתמקד בניהול סיכונים בהשקעה בשוק ההון. 

המאמר בבלומברג תומך בטענה זו בהקשר של טיסות.  

שימו לב ששביטוח רכב בישראל נשים משלמות פחות מגברים. 
הסיבה היא אותה סיבה: הן נוטות לקחת פחות סיכונים ולכן שיעור המעורבות שלהן בתאונות דרכים נמוך יותר.


מדוע בהודו יש שיעור טייסות גבוה?


שיעור הטייסות הגבוה בהודו מפתיע. הודו מדורגת במקום ה-135 מתוך 146 מדינות במדד השיוויון המגדרי של הפורום הכלכלי העולמי.

קורא לא מקצועי נתקל בעיתונות, לא פעם, באירועים מחרידים של פגיעה בנשים בהודו. 

אחד הגורמים לשיעור הטייסות הגבוה בהודו הוא המדיניות הממשלתית המעודדת נשים לעסוק במקצועות טכנולוגיים, ובכלל זה טייס. 

גורם שני הוא הרצון של נשים הודיות לשפר את מעמדן. החשיפה למדינות ותרבויות אחרות והשכר הגבוה של טייסות מתאימים לרצון הזה.

לדעתי גורם חשוב במיוחד הוא הגורם השלישי המוזכר בכתבה: מבנה המשפחה ההודית.

בהרבה מקרים, מסגרת המגורים המשפחתית בהודו היא של משפחה מורחבת.

במשפחה כזו יהיו אחרים שיטפלו בילדים, למשל: סבים וסבתות, כאשר האם הטייסת טסה לטיסות ארוכות ונעדרת מספר ימים מהבית בתדירות גבוהה.




 

 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה