יום ראשון, 25 באוקטובר 2020

מתחת לפנס: על דפוסי ההדבקה בקורונה

 


בחדשות בערוץ "כאן 11" בטלוויזיה הציגה כתבת פילוח נתוני הדבקה בקורונה. על פי הפילוח, 60% נדבקים במרכולים, 30% בבתי כנסת ורק אחד בהפגנה. לא ידוע האם האחד הזה, שנדבק בהפגנה בתל אביב, השתתף בה או נכח במקום מסיבה אחרת. 


ההתמקדות בהפגנות של ממשלת ישראל ושל משטרת ישראל היא שוב חזרה לדפוס השגוי והמוכר של לחפש מתחת לפנס את המטבע שאבד, משום ששם קל יותר לחפש. 


אגב משטרת ישראל, היא ממשיכה לחפש את המטבע מתחת לפנס גם בהקשר של תאונות דרכים. שוטרים מתמקדים במציאת נהגים הנוסעים מעל המהירות המותרת כבישים כמו כביש ירושלים-תל אביב. 

פרופסור בטכניון המתמחה בתאונות דרכים אמר כבר מזמן, שהרבה יותר אפקטיבי לעשות את זה ב"כבישים האדומים" אלו שבהם נהרגים הרבה אנשים.


מרכולים


על בתי כנסת מרבים לדבר. כאדם שכף רגלו לא דרכה בבתי כנסת מאז גיל 13 (למעט ה"שבעה" של אבי ז"ל, שכיבדתי את בקשתו המפורשת בצוואתו, שבמהלך השבעה אלך כל יום לבית כנסת, כמה חגיגות עליות לתורה של חתני בר מצווה ומקרים נדירים שבהם היה חסר אדם למניין ב"שבעה" למישהו שנפטר), אני מעדיף להתמקד במרכולים. 


ממילא גם בתי הכנסת הם "מתחת לפנס" כי מדברים עליהם הרבה בהקשר של הדבקה בקורונה. 


כבר התייחסתי למרכולים בפוסט שכתבתי בחודש אפריל
גם בפוסט ההוא ציינתי את אכיפת החסר של הוראות משרד הבריאות במרכולים. 
שוטר סמוי אחד במרכול שיטיל קנס גבוה על מנהלי מרכול, שמתעלם מההוראות ואינו מנחה את עובדיו לנהוג על פיהן, אפקטיבי יותר ממאה מחסומי משטרה המתשאלים אזרחים לסיבות נסיעתם.

"מדביקי על" או חוק פראטו


חוק פראטו או עיקרון פראטו אומר כי מקורן של 80%  מתופעות רבות הוא ב-20% מהגורמים הפעילים. 
גם בהקשר של הדבקה בקורונה פועל העיקרון הזה. באופן גס אפשר להגיד שכ-20% מהחולים ו/או הנשאים האסימפוטמטיים אחראים ל-80% מההדבקות. אפשר לכנות אותם "מדביקי על".

הגישה העדכנית באירופה היא לנסות לעצור את שרשראות ההדבקה באמצעות התמקדות באיתור אותם "מדביקי על" באמצעות מודלים ממוחשבים וכלים נוספים. 
שמעתי גם את פרופ' רן בליצר ונדב אייל מדברים על הנושא הזה. 
משום מה לא שמעתי מומחי הסברה  ושרים בממשלה מדברים על זה. ייתכן שנעשים דברים בכיוון הזה ואני לא שמעתי עליהם. ייתכן גם, שכמו בנושאים אחרים הקשורים בקורונה, מדינת ישראל נשארת מאחור. 

סביר להניח שלא מעט "מדביקי על" עושים את זה גם במרכולים.

אגב, סוג אחד של מדביקי על צריך להכחיד באמצעות קנסות אסטרונומיים: חולים מאומתים הממשיכים להסתובב בחוצות, למרות שהם יודעים שהם חולים. 

הערה אישית


ה-21 באפריל היה הפעם האחרונה שבה ביקרתי באותו סופרמרקט, הקרוב למקום מגוריי, וזלזל באופן מחפיר בתקנות של משרד הבריאות. אני לא רוצה להידבק בקורונה.

אני מעדיף לקנות במכולת השכונתית או ב"שופרסל" שכונתי קטן ממש ליד ביתי. במקרה של צורך במוצרים לא ניתן להשיגם שם אני נוסע לסופרמרקט רחוק יותר, שכן מקפיד על הכללים והוא גם פחות עמוס בקונים.  

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה