מקןר התמונה: ויקיפדיה אנגלית הרשאת שימוש: |
- CC BY-SA 3.0
- נוצר על ידי: Jeremykemp at English Wikipedia
- בתאריך: 27.12.2007
בפוסט קודם שכותרתו כיצד השפיעה האכזבה מ ChatGPT 5 על האופן בו תופסים בינה מלאכותית? התיחסתי לבועת ה-AI שמזכירה לי את בועת הדוט קום.
התיחסתי ל-AI בעיקר מהזווית של משתמשים אישיים.
מאמר של אדם שמוס מייסד ומנכ"ל TimeVerse, מומחה ב-AI Scheduling, תורגם לעברית בעיתון כלכליסט.
המאמר עוסק ביישום AI בארגונים. שמוס מצטט דוח של מחקר שבוצע באוניברסיטת MIT.
מממצאי המחקר תומכים בטענה שאנחנו בבועת AI. על פי הציטוט שלו של תוצאות המחקר, ארגונים השקיעו בבינה מלאכותית ג'נרטיבית 40 מיליארד דולר. 95% מהם לא הפיקו תועלת מעשית כלשהי מההשקעה.
אם זו לא בועה, כנראה שאינני יודע מה זו בועה.
Shadow AI
בשנת 2013 כתבתי פוסט שכותרתו:
Will Shadow IT fill the Business-IT Gap or widen it?
בפוסט תיארתי תופעה שבה עובדי ארגון מביאים לארגון תוכנות שהם משתמשים בהן בבית ומתקינים אותן גם בארגון.
לאחר שהתקינו אותן הם משתמשים בהן למטלות בארגון במקום בתוכנה רשמית, שרכש הארגון והגדיר אותה כמוצר אסטרטגי שלו.
ברוב המקרים היה מדובר במוצרי Open Source ששימוש בהם אינו דורש תשלום.
במקביל בחר הארגון במוצרים אחרים כמוצרים בהם יש להשתמש בארגון ושילם עבורם כסף.
נוצר סוג של כאוס ארגוני.
המאמר מתאר תופעה שמתרחשת היום בארגונים ומזכירה את התופעה שכתבתי עליה בשנת 2013. הוא מכנה אותה Shadow AI.
במקום להשתמש במוצרי AI שהארגון בחר ומנסה להטמיע, עובדים מביאים איתם לארגון מוצרי AI שהם משתמשים בהם בביתם.
גם כאן נוצר סוג של כאוס ארגוני, שצפוי להקשות גם בעתיד על הטמעת מוצרי AI בארגונים.
שוק ברמת התפתחות של תחילת ה-Hype Cycle
תופעת ה-Shadow AI מעידה על כך שיש הרבה מוצרים בשוק. כנראה יותר מדי מוצרים.
הבועה ממנת אותם. השימוש בכל כך הרבה מוצרים מעיד על רמת בשלות נמוכה (תחילת ה-Hype Cycle בגרף).
ברמת בשלות גבוהה יותר נותרים בשוק מספר קטן יותר של מוצרים. מוצרים אחרים הופכים ל-Niche Players (מתמקדים בנישה צרה ספציפית) או שנעלמים מהשוק.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה