| צבי ג'ירפי (Gerenuk), מקור התמונה: ויקיפדיה. הרשאת שימוש: |
| זכויות יוצרים Steve Garvie from Dunfermline: נוצר ב : 7.10.2010 |
מהלכים עלינו אימים שנוחלף על ידי כלי בינה מלאכותית שיבצעו במקומנו את העבודות שאנחנו מבצעים לפרנסתנו.
ממליץ להרגיע.
מי שיפעל נכון עשוי להמשיך לעבוד. אם לא ימשיך לעבוד, בחמש השנים הבאות זה כנראה לא יקרה בגלל כלי בינה מלאכותית, אלא מסיבות אחרות.
דבר ראשון שחשוב לזכור, AI נמצא כרגע בשלב ה-Hype. עד שיגיע לבשלות יעבור עוד זמן רב.
ביחד עם הפוטנציאל לתועלות יש הרבה סיכונים. אובדן מקומות עבודה אינה בין הסיכונים בדרגת החומרה הגבוהה ביותר.
אתם מוזמנים להקשיב להסכת במסגרת "חיות כיס" של "כאן 11" בו שאול אמסטרדמסקי מראיין את מאיר ברנד.
מאיר ברנד היה מנכ"ל גוגל ישראל כשהיו בה 3 עובדים. היום הוא סגן נשיא בחברת Google העולמית, ומנהל השווקים המתעוררים ב-EMEA (אירופה, המזרח התיכון ואפריקה).
ברנד מדבר על שלוש מהפכות שהתרחשו בעבר ורבים וטובים דיברו על החלפת עובדים אנושיים באמצעים אחרים.
התוצאה בפועל הייתה הפוכה: מספר העובדים גדל. רבים מהם עשו בעבודה דברים שונים ממה שעשו לפני המהפכה.
המפכות היו: המהפכה התעשייתית, האינטרנט ומהפכת הסלולר.
להערכתו תופעה דומה צפויה גם במהפכת ה-AI.
כמו שאנשים למדו להשתמש בתעשייה, באינטרנט ובטלפונים ניידים כחלק מהכישורים הבסיסיים הנדרשים, כך הם ידרשו בעתיד לדעת לעבוד עם כלי AI כחלק מעבודתם.
למשל, לאפשר לכלי AI לבצע חלקים מהעבודה.
דעתי דומה לדעתו של מאיר ברנד.
גם הניסיון שלי, בעיקר ביותר מארבעים שנות עבודה בטכנולוגיית המידע והמחשבים, מכיל לא מעט מקרים בהם דיברו על אוטומטציה שתייתר עבודת בני אדם. ברוב המקרים לא זה מה שקרה.
בהמשך הפוסט אציג את ניסיוני כמי שנחשף ל-AI כבר בשנות ה-70 ועוד יותר בשנות ה-80 של המאה הקודמת וגם את ניסיוני בטכנולוגיות ותפיסות אחרות.
בחינת מוצרי מפעיל אוטומטי
כמנהל בתחום מערכות הפעלה בחנתי בתחילת שנות ה-90 של המאה הקודמת מוצרי הפעלה אוטומטית.
אגב, בדומה לפחדים היום ממוצרי AI, מפעילי המחשב חששו שמפעיל אוטומטי יגרום להם לאובדן עבודתם.
הייתי צריך לשכנע אותם שמדובר בכלי שייעל את עבודתם ולא בכלי שיחליף אותם.
חברת האנליסטים Gartner דירגה שני מוצרי תוכנה בתחום זה כטובים ביותר.
לכל אחד מהם היה אירגון גדול שיישם את המוצר בהצלחה ודיבר איתי על ניסיונו החיובי עם המוצר.
בנסיעת עבודה לארה"ב נפגשתי עם חברה שהציגה לי מוצר אחר בתחום זה.
מי שהציג את המוצר דיבר איתי על כך שהמוצר שלהם, בשונה ממוצרים אחרים, משתמש ב-AI.
כשהוצגה הפונקציונאליות של המוצר, שאלתי האם המוצר יודע לבצע סוגי פונקציונאליות מסוימים?
לטעמי הם הכרחיים במוצר כזה ומתחריו המובילים מבצעים אותם.
קיבלתי תשובות שליליות על חלק גדול משאלותיי.
לקח: זה שיש מוצר AI לא אומר שהוא מסוגל לבצע בהכרח עבודה באופן סביר.
כלי CASE וטכנולוגיות אחרות
CASE הו ראשי תיבות של Computer-aided software engineering במשך שנים ארוכות חשבו שהם יחליפו מתכנתי מחשב. זה לא קרה.
השיח של החלפת מתכנתים אנושיים בתוכנה חזר גם בהקשר של כלי מידול, למשל כלי תוכנה במתודולוגיית UML.
גם במקרה זה הם לא החליפו מתכנתים. הם כן עזרו למתכנתים על ידי בניית שלדי תוכנה שקיצרו את זמן הפיתוח.
השיח הזה חזר גם בהקשרים של כלים ותפיסות נוספים, שלא אפרט כאן.
תהליך אוטומציה מייתר משרות
ללא קשר לבינה המלאכותית של היום, כבר ראינו משרות שמתייתרות בגלל התקדמות טכנולוגית.
יש הבדל בין קופאיות במרכול לבין עובדי בנקים. קל לדמיין מודל של סופרמרקטים ללא קופאיות. הרבה יותר קשה לתאר בנקים ללא עובדים.
מספר עובדי הבנקים, בארץ ובארצות אחרות, מצטמצם בגלל שימוש הולך וגובר בערוצי שירות עצמי ובגלל "שחקנים" חדשים המתחרים בשירותי הבנקים.
הצמצום הוא בעיקר בסניפים. יש עובדי בנקים עם כישורים שאין לתוכנה.
יש תהליכים בנקאיים שנדרש לבצע בהם אישור ידני של אדם.
המפתח להמשך עבודה: הסתגלות לשינויים
לפני קצת יותר מ-20 שנים השתתפתי בטיול ספארי בקניה.
המקום המרתק ביותר היה סאמבורו. הייחוד של סאמבורו הוא שהיא נווה מדבר קטן.
הצבי הג'ירפי שבתמונה בתחילת הפוסט היה אחד מאלה שהיו צריכים להסתגל לתנאים המיוחדים.
בעוד צבי באיזור ספארי אחר יכול לאכול עלים הנמצאים בגובה נמוך, בסאמבורו צריך להגיע לענפים גבוהים על עצים על מנת לאכול עלים.
כפי שאתם רואים בתמונה, הצבי הסתגל והפך למשהו שבין ג'ירפה לצבי.
העולם משתנה כל הזמן ובקצב מהיר.
גם עולם העבודה.
עובדים צריכים להתאים את עצמם לתנאים המשתנים כמו שהצבי הג'ירפי התאים את עצמו לסאמבורו.
התאמה של עובדים לעולם הבינה המלאכותית
1. עובדים צריכים להכיר וללמוד כלי בינה מלאכותית שעשויים לעזור להם בעבודתם.
עליהם להבין כיצד ניתן לשלב את הכלים בתהליכי עבודה.
2. עובדים צריכים להכיר את המגבלות של כלי בינה מלאכותית.
אסור להסתמך על כלי בינה מלאכותית בלי לבדוק אותם.
3. עובדים צריכים להבין שלא כל כלי הבינה המלאכותית נולדו שווים.
4. זמישות (Agility)
יכולת להתאים את עצמם מבחינת תחום עיסוק, היקף משרה, אופן העסקה ותפקיד.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה