יום שישי, 7 באוגוסט 2020

Crisis Management: ההיבט האישי שלי

 

בפוסט הקודם הסברתי מה מבחין בין Crisis Management לבין ניהול משברים. הבאתי דוגמאות לתחומים בהם עשוי להתרחש אחד מהשניים הללו ואיך מבחינים בין סתם משבר ל-Crisis. 

פוסט זה הוא פוסט אישי בו אספר על הניסיון האישי שלי בניהול או בהשתתפות בניהול של Crisis
בלוג זה אינו בלוג אישי אלא בלוג העסוק בכלכלת המשפחהניהול סיכונים ולאחרונה גם ב-Crisis Management. מסיבה זו לא אתייחס ל-Crisis שניהלתי או הייתי שותף בניהולו ברמה האישית.

יש לזה חריג אחד: Crisis כלכלי אישי. תפיסת העולם שלי היא שאם אני נותן ייעוץ בכלכלת המשפחה עלי לגלות שקיפות ביחס להתנהלות הכלכלית של עצמי.

אני לא מאלה שפשטו רגל או פשטו יד ומייעצים לאחרים כיצד להתנהל כלכלית. 

CRISIS כלכלי אישי


 היה לי Crisis כלכלי אחד שהתמודדתי איתו בחיי. מדובר בפיטורים בגיל 44. לכך התווספו הגורמים הבאים:

    1. היו לי ילדים קטנים שצריך לפרנס.

    2. עבדתי בתחום המחשבים ומערכות מידע.
     מקצוע שבו גיל מבוגר משחק לרעתך.

    3. באתי מ"חממה"
משרד ממשלתי שלא מפטר שהפך לחברה ממשלתית שלא מפטרת ואחרי זה לחברה ממשלתית שמפטרת בסיטונות. 


    4. הייתי Over Qualified

   5. הניסיון שלי היה בעיקר בפלטפורמה טכנולוגית שטענו שהיא עומדת לעבור מהעולם.
היה מי שראה שזה לא ממש מדויק והפלטפורמה ממשיכה לחיות גם היום. אלה שראו זאת היו במיעוט.

השורה התחתונה: התמודדתי היטב עם ה-Crisis. 

CRISIS כלכלי אישי של אחרים 


במסגרת עבודתי כיועץ לכלכלת המשפחה הגיעו אלי אנשים ומשפחות על סף קריסה כלכלית. 
יותר קל להתמודד עם Crisis של אחרים. בין שאר המקרים האלה שפתרתי הייתה אם חד-הורית, שעמדה לאבד את הדירה שלה ולאחר הייעוץ שלי נשארה עם הדירה, מישהו שדיבר על מוות מרעב בגלל חוסר בכסף וכאלה שהגיעו להוצאה לפועל. 

בחלק ממקרי ה-Crisis האלה לא היה מדובר רק באירוע כלכלי. לאירוע הכלכלי הצטרפו גם אירועים בתחומים אחרים, למשל: משבר נפשי. 
זהו כפי שציינתי בפוסט הקודם טיבו של Crisis: במקרים רבים הוא כולל מספר אירועים בתחומים שונים.

CRISIS במערכות מחשבים


במהלך הקריירה הארוכה שלי במחשבים ובמערכות מידע הייתי שותף כמנהל וכיועץ להתמודדות עם מספר לא קטן של מצבי Crisis. להלן כמה דוגמאות.

כשצוות מוביל מתפרק


מצב בולט במיוחד היה כשעבדתי בצוות מבין הטובים בארץ בתחום הטכני בו עבדתי. כמעט כל הצוות עזב בו זמנית. היה צריך לבנות צוות חדש ולהתמודד עם המטלות היומיומיות המקצועיות במשך תקופה ארוכה עד לבנייתו, להכשיר צוות לא מנוסה וללוות אותו עד שיוכל לתפקד באופן עצמאי.

השורה התחתונה: עם המטלה הזו התמודדתי היטב. כשעברנו לשלב הבא בו המוקד עבר לפוליטיקה פנים ארגונית הייתי מנהל הרבה פחות מוצלח.

קריסת מערכת המיסים של מדינת ישראל תוך חודש-חודשיים?


זה היה בסוף שנת 1999. הזעיקו אותי לתת ייעוץ למערכות המחשוב של האוצר העוסקות במיסים. הטענה הייתה שב-1 בינואר מערכות המיסים של מדינת ישראל מתמוטטות. 

בלי עזרת האנשים בתוך הארגון לא הייתי יכול לבדוק את הנושא בטווח זמן כה קצר. 
המסקנה שלי הייתה שלא ב-Crisis מדובר. סיכונים יש אבל לא כל כך קיצוניים כפי שטענו.
המציאות אישרה את המסקנות שלי.


מחשב מרכזי חדש שמערכת ההפעלה שלו נתקעת


גם זה היה בעבר הרחוק. במחשב Mainframe זה התנהלו מערכות חשובות בסקטור הממשלתי בישראל. המחשב הוחלף במחשב חדש מהראשונים מסוגו בעולם.
בשעות העומס הייתה מערכת ההפעלה נתקעת מספר פעמים ביום והיה צריך להעלות אותה מחדש. מדובר בנזק כלכלי משמעותי. 

כמנהל, נתתי לעובדים שלי לנסות לפתור את הבעיה הטכנית. לא הצליחו. יצרן המחשבים הטיס טכנאי חומרה מומחה מבריטניה. לא הצליח. 
אחרי כמה ימים שינינו כיוון. צוות חשיבה של שני אנשים מנוסים: מהנדס מערכות של הסניף הישראלי של היצרן ואני ישב כמעט לילה שלם על הבעיה. 

זה הסתיים בזה שמצאנו הסבר תאורטי לשאלה: מדוע זה קרה? 

תקפנו את זה באמצעות יצירת מצב כזה באופן יזום ותקענו את המחשב. 
הטכנאי הבריטי הוציא למכשיר מעין צילום של זיכרון המחשב. 

אחרי שמעבדת הפיתוח ביפן קיבלה את ההסבר ואת הצילום זה היה עניין של שעות עד למציאת פיתרון. 


האם אני יוצא דופן?


ברור לגמרי שרבים מאיתנו התנסו במצבים שונים של Crisis בהם טיפלו לבד או ביחד עם אחרים. 

השאלות הן האם טיפלו בהם כראוי והאם אפשר בעתיד לשפר את הטיפול אם מבינים יותר לעומק מה זה Crisis Management?

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה